1959 born in Sofia, Bulgaria.
Lives and works in Vienna.
1977-83 study of Cultural Anthropology and Linguistics at University of Vienna.
1990 graduated from University for Applied Arts, specialty painting and animated cartoon. 1994-2001 teaching activity at HBK Braunschweig.
Today lives and works in Vienna.
Also known under the names: Mimi Minus, Madame Ping Pong, Mahatma Gobi, Ramses (Pu Tai) II.
2024 | Twist, Knoll Gallery Budapest |
2023 | Twist, Knoll Galerie Wien, Vienna |
2018 | La Vie En Rose, Knoll Galerie Wien, Vienna |
2007 | Rrrrr, Agerie Auto, Vienna Active Agent, Medienturm, Graz |
2006 | New Paintings Mara Mattuschka, Mask Foundation, Vienna Back to Figure, Kunsthalle der Hypo Stiftung, Munich Homage to Ernst Schmidt Junior, Kunst und Handel Galerie, Graz Transreading, Kongress Gender Readings, University Vienna |
2003 | Die Kunst des Regierens (with Cabinet 9), Kunsthalle Exnergasse, Vienna Salon Beauty Free, Grundsteingasse 16, Wien, together with Cynthia Schwertsik, Elizabeth McGlynn |
2002 | Mons Veneris, Female Geographies, kuratiert von A. Auerbach und R. Reitsamer, London Let´s twist again, Performance Kunst in Austria, curated by S. Seibold and C. Dertnig, Kunsthalle Exnergasse, Vienna Von uns kannst Du alles haben, (with Cabinet 9), MASC Foundation, Soho in Ottakring, Vienna 4 Trash-Videos der Klasse Mattuschka, MASC Foundation, Vienna |
2001 | Das tätowierte Bild, Soho in Ottakring, Vienna Cabinet 9 – 60 000 sind begeistert, Cafe Carina, Vienna |
2000 | The great travelog swindle, Gallerie AAI, Vienna Cabinet 9: „Verbessert die Welt!”, MASC Foundation, Vienna |
1999 | Soho in Ottakring, SC MASC Foundation, Vienna Strange Places, Kulturschmiede, Vienna Gelee Royale, Kunstmühle, St Andrä |
1998 | Mauer, Mauer, Loweraustria Unmoralisches Angebot Galerie Exnergasse, Vienna |
1997 | Pictureboard, Museumsräume WUK, Vienna |
1995 | Unternehmen Arschmaschine (with G. Szekatsch), Exnergasse, Vienna Horror Vacui, Schloß Lamberg, Steyr |
1994 | Wandgedichte, Kunstraum, Vienna |
1993 | S.0.S. (Safe Optic Sampies), Mediale Hamburg |
1990 | Ausstellungsraum 1020, Vienna |
1989 | Kröten auf die Kralle, Reithalle, Stuttgart Tränen hinter Gittern, Atelier 2000, Vienna Heiliger Kreuzer Hof, Vienna |
2007 | Running Sushi (with Chris Haring) |
2006 | Part Time Heroes , with Chris Haring |
2005 | Comeback Mozart Minute – Königin der Nacht Heut ist der schönste Tag... -Erinnerungstheater in Vienna |
2004 | Plasma (Dritter Preis der Regisseure, Black Maria Festival, NJ) The Legal Errorist, with Chris Haring |
2003 | Id (DIAGONALE Preis Innovatives Kino, Dritter Preis der Regisseure, Black Maria Festival) |
2001 | Cabinet 9 – 60 000 sind begeistert, with G.Szekatsch, SiSi Klocker |
1998 | Drehbuch Macadam, with A. Karner |
1996 | U nternehmen Arschmaschine, with G. Szekatsch |
1994 | Suviaki ist Babylon: Komm iß mit mir |
1993 | SOS Extraterrestria (2nd prize Festival in Madrid - 1st prize in Dresden) Beauty and the Beast (prize in Humbold) |
1989 | Der Einzug des Rokoko ins lnselreich der Huzzis, with A. Karner and H. W Poschauko Loading Ludwig, with M. Petrov |
1987 | Die vollkommene Bedeutungslosigkeit der Frau für die Musikgeschichte, with H. W Poschauko Die Miserablen (Jurypreis der Stuttgarter Filmtage) Danke, es hat mich sehr gefreut (Publikumspreis ExperiNixperi, Bonn) Kaiserschnitt |
1986 | Rosa Alexander , with H. W Poschauko Pascal-Gödel Die Schule der Ausschweifung, with H. W. Poschauko - Prize: No budget Festival, Hamburg Parasympathika Furchtbar-schrecklich, with B. Neubauer Beitrag für Denkwürdigkeiten eines Nervenkranken Teile 1,2, 3 von E. Schmidt Jr. Midas -Beitrag für lxl des glücklichen Lebens |
1985 | Cerolax Untergang der Titania Kugelkopf Begegnungen der vierten Art |
1984 | Kammeropern: Gebet, Tagesmenü, Moody blues, Cerolax 1 Nabel Fabel |
1983 | Zehn kurze Trickfilme |
2023 | Grand Prix, International Painting Biennieal, Chisinau, Moldova |
2005 | Austrian Appreciation Prize for Cinematics |
2004 | 3rd Directors prize, Black Maria Festival, NJ, USA, for „id“ 3rd Directors prize, Black Maria Festival, NJ, USA, for „Plasma“ |
2003 | DIAGONALE prize – Innovative Cinema, for „id“ |
1994 | 1st prize Filmfest Dresden, for „SOS Extraterrestria“ 2nd prize ARCO Madrid for „SOS Extraterrestria“ Prize at Int. Film & Video Festival in Humbold, California, for “Beauty und Beast” |
1990 | Austrian Promotion Prize for Cinematics Adolf Schärf prize for cinematic activity |
1987 | Public prize Experi Bonn for „Danke, es hat mich sehr gefreut“ Jury prize at "Stuttgarter Filmtage" for „Les Miserables“ |
1986 | Goldener Schuß No Budget Filmfestivak, Hamburg for “Die Schule der Ausschweifung” |
- | Richard Weinberger, „Phönix aus der Asche“, in Filmlogbuch 2, 1985. |
- | Evita Stussak. „Meliers Erben in Wien“, in Forum 381, 382, 383, 1985. |
- | Birgit Hein, „Mara Mattuschka“, in Die Schatten in Silber, Katalog, Museum des 20. Jh. Wien, 1987. |
- | Birgit Hein „Mara Mattuschka“, in epd Film 3/1988. |
- | Alexander Horwath, „Sonnenstürmer und Sternsinger“, in Der Standard 23./24.9.1989. |
- | Georg Schöllhammer,“Die Schwerkraft der Worte zeigen“, in Der Standard, 19.10.1989. |
- | Claudia Preschl, „Das Kichern der Mimi Minus“, in Frauen und Film.46/1989. |
- | Stephan Settele, „Mit dem Herzen drucken“, in Falter, 1989. |
- | Michael Omasta, „So eine Art Recycling Film“, in blimp 13/1989. |
- | Christian Ankowitsch, „Im Reich der Huzzis“, in Standard, 1989. |
- | Benedikt Erenz, „Stroh zu sein bedarf es wenig...“, in Die Zeit, 1990. |
- | Helmut Schödel, „Seid frisch zueinander!“, Die Zeit, 1990. |
- | Armin Thurnher, „Mara Mattuschka - Diva der 90-er Jahre“. In Falter, 1990. |
- | Peter Tscherkassky, „Tendenze del cinema d´avanguardia” in: Francesco Bono (Hg.), Austria (in)felix, Rom/Graz 1992. |
- | Peter Mudie (Hg.), Below the center, Perth/Wien 1994. |
- | Thomas Renoldner, “Im Dschungel der Kategorien”, in: Austrian Film News 8/9/1994. |
- | Sixpack Film (Hg.), Austrian Avantgarde Cinema 1955-93, Katalog, Wien 1994. |
- | Heike Klippel, „Starring: Mimi Minus. Die Kurzfilme von Mara Mattuschka“ in: Eva Hohenberger/ Karin Jurschik, Blaue Wunder. Neue Filme von Frauen 1984 -94. |
- | Elke Schüttelkopf, „Monster“, in: (sic!) 5.Dez.1994. |
- | Peter Tscherkassky, Mimi Minus oder Die angewandte Chaosforschung“, Essay und Interview, in: Peter Illetschko (Hg.) Gegenschuß. 16 Regisseure aus Osterreich, Wien 1995. |
- | Peter Krobath, „Mara in progress“, in Triebwerk 5-96, 1996. |
- | Christa Blümlinger, “Die Gesichter der Mara Mattuschka”, in: Alexander Horwath, Lisl Ponger, Gottfried Schlemmer (Hg.), Avantgardefilm. Österreich. 1950 bis heute. Wien, 1996. |
- | Doris Knecht, „Je grösser die Frau, desto kleiner die Welt.“ Die Sprache der Körper in den Filmen Mara Mattuschkas.“ Neue Zürcher Zeitung, 1995. |
- | Juliane Vogel, „Cutting. Schnittmuster weiblicher Avantgarde” in: Thomas Eder, Klaus Kastberger (Hg.) Schluss mit dem Abendland, 2001. |
- | „Let’s twist“ – Performance Kunst in Österreich, Katalog, Stephanie Seibold und Carola Dertnig (Hg.) (demnächst). |
- | „Überraschende Begegnungen der kurzen Art“, ein Film von Peter Kremski, ARTE, 2004, Katalog, 2005. |
- | „Zurück zur Figur“, Kunsthalle der Hypo Stiftung, München, Katalog. |